Vaksinasjon
Alle katter må være vaksinerte siste 12 måneder, og vaksinasjonskort skal forevises ved ankomst. Katten din må være vaksinert mot Parvovirus (kattepest) og Calici – og Herpesvirus (katteinfluensa). Katten skal vaksineres årlig, og må senest være vaksinert 2 uker før oppholdet. Vi er i henhold til Mattilsynets regelverk pålagt å avvise katten ved ankomst om den ikke har gyldig vaksine. Har du glemt vaksinekortet eller ikke kan bevise at katten er vaksinert ved ankomsten, så kan vi dessverre ikke ta imot katten.
Katter som er mye ute og fanger mus og fugler bør gis markkur dagen før de leveres dersom det er mistanke om mark. Observerer vi mark i løpet av oppholdet, vil vi gi markkur på eiers regning.
Katter over 6 mnd. må være kastrerte/steriliserte (Unntak er hunn rasekatter som skal benyttes i avl).
Ta gjerne med et liggeunderlag eller pledd som pus er glad i, slik at den kjenner sine egne trygge lukter fra hjemmet.
Sykdom
Alle katter skal være friske og med god helse ved innlevering. Om katten skulle bli syk under oppholdet, forbeholder vi oss retten til å kontakte veterinær på eiers regning. Vi har et godt samarbeid med veterinærene på Mjøsa Hesteklinikk, Stange dyreklinikk og veterinær Kjetil Egset som har lang erfaring med katter, og holder til i Stange Vestbygd ca. 15 minutter unna, slik at vi raskt kan gi katten din hjelp om noe skjer.
Ikke alle katter liker seg borte fra sin kjære familie og sitt trygge hjem. Vi på Lerud Kattepensjonat vil gjøre så godt vi kan for at akkurat din katt vil trives, men det kan forkomme misnøye, engstelse og uro under oppholdet.
Vi anbefaler på det sterkeste å ha katten hos oss et prøvedøgn eller to før lengre opphold, slik at katten føler seg «tryggere» og at den vet at den blir hentet av eieren sin.
Katten skal være «husren» og kunne bruke dokasse inne. Vi kan kreve erstatning for ekstra jobb med renhold og ødelagt inventar dersom en katt allikevel viser seg å ikke være «husren» og tisser ned inventar og andre eiendeler i pensjonatet.
Forsikring
Katteeier er selv ansvarlig for å vurdere om katten skal være forsikret med veterinærforsikring og livsforsikring. Oppgi forsikringsselskap og polise nr ved bestilling. Lerud kattepensjonat anbefaler at alle katter skal være forsikret, slik at økonomi ikke blir et hinder for å behandle katten om noe skjer med katten som krever en kostbar behandling.
Mat
Katten vil få tilgang til flere typer tørrfôr og friskt vann hele tiden både på eget rom og i fellesområdene. Egen mat kan medbringes, men gir ingen prisreduksjon. Om ønskelig kan vi servere forskjellig type våtfôr mot et pristillegg på kr 20,- pr. måltid.
Betaling
Betaling gjennomføres via bankterminal ved ankomst for antall reserverte døgn. Før avreise vil eventuelle tilleggskostnader for følge til veterinær eller andre uforutsette hendelser måtte betales. Vi regner pris pr. kalenderdag siden buret blir reservert og rengjort til din katt på innleveringsdagen, og katten har buret hele utleveringsdagen. Fra katt nr. 2 betales det halv pris dersom kattene er i samme bur. Fra 2023 er døgnprisen dyrere på røde dager, samt ifm vinterferie, påsken, i sommerferien, høstferien og i juleferien for å dekke våre ekstra kostnader til innleid hjelp i pensjonatet.
Vi ønsker å presisere at pensjonatet er på privat eiendom og det skal respekteres hente-/leveringstider som er alle dager 17:00 til 18:30, unntatt lørdag.
Lørdager, skjærtorsdag, langfredag, 17. mai, juleaften, 1. juledag og nyttårsaften er stengt for inn- og utsjekk.
Ingen har adgang til anlegget uten vår godkjenning og at vi er tilstede. Brudd på dette kan medføre til erstatningsansvar for eventuelle skader eller tap.
Ønskes andre tider for innlevering eller utlevering avtales dette nærmere på forhånd mot et gebyr på kr 500,- (1000,- på røde dager) slik at vi kan lønne ansatte som må stille opp utenom avtalt arbeidstid.
Kun en person over 18 år får normalt følge katten inn i pensjonatet første gang katten er her, slik at vi har mest mulig ro i pensjonatet. Ved senere besøk overtas og leveres katten inn og ut i resepsjonen som en hovedregel.
Avbestilling eller endring av varighet
Avbestilling av oppholdet kan foretas kostnadsfritt inntil 10/30 dager før ankomst. Opphold som ikke avbestilles innen 10/30 dager, blir belastet med 50% av oppholdets totalpris. 30 dager gjelder i høysesong som er sommerferie (15. juni til og med 31. august), juleferie, vinterferie og påskeferie. Avbestilling kortere enn 48 timer før opphold, eller om en ikke møter til et avtalt opphold og har glemt å avbestille, vil bli belastet i sin helhet siden vi da mest sannsynlig ikke vil få fylt opp igjen plassen.
Om katten hentes før avtalt hentedato gir dette ikke rett til avslag i avtalt pris, da rommet er reservert for din katt for hele oppholdet.
Avbestilling skjer per e-post til post@lerud.no.
Fraskrivelse av ansvar ifm sykdom/skader
Lerud Kattepensjonat kan ikke gjøres økonomisk ansvarlig for skader eller sykdom som katten påfører seg under oppholdet. Katten er her på eiers risiko for skader/sykdom som fører til at katten blir syk, går bort/ dør eller blir invalid og/eller på annet måte får varig mén som følge av forhold før, under eller etter endt opphold på pensjonatet. En katt kan tilsynelatende være frisk ved ankomst, men likevel ha med seg smitte av for eksempel katteinfluensa eller innvollsorm inn i pensjonatet som ikke bryter ut før etter 8-10 dager. Siden kattene går løse sammen på dagtid, kan derfor andre katter bli smittet og måtte få behandling under eller etter et opphold på pensjonatet. Hvis katten på noen måte blir syk de første dagene etter hjemkomsten, så setter vi pris på å bli informert om det, slik at vi i tilfelle kan ta forhåndsregler for våre andre gjester.
Lerud Kattepensjonat påtar seg ikke ansvaret for tredjeparts handlinger som fører til tap av katten eller andre forhold som kan fører til tap eller hvis katten skulle forsvinne, men har gjort alle mulige sikringstiltak og etablert rutiner for at uønskede hendelser skal kunne skje.
Annet
Vi vil under oppholdet kunne ta bilder av katten for bruk på vår Facebook, Instagram, YouTube-kanal og hjemmeside. Her vil våre kunder gratis kunne følge med på hvordan katten trives og har det hos oss. Si i fra til oss om du ikke ønsker dette.
Vi gleder oss til å få bli ta vare på katten din mens du tar en velfortjent ferie.